Keutamaan Mempunyai Anak Perempuan

Posted by Lathifatuz Zahroh Selasa, 26 Januari 2010, under | 0 komentar



Dalam masalah ini Imam Ghazali berpendapat : Hendaknya kita jangan terlalu gembira apabila mempunyai anak lelaki, dah jangan pula merasa terlalu susah apabila mendapatkan karunia anak perempuan, karena kita belum tahu mana yang sebenarnya lebih baik. Banyak orang yang berharap mempunyai anak lelaki daripada anak perempuan, karena di anggap anak lelaki mampu menjadi pelindung bagi keluarganya kelak. Namun perlu di ketahui bahwasanya dari segi kebahagiaan biasanya terdapat pada banyaknya anak perempuan, dan pahala juga lebih banyak terdapat pada anak perempuan asalkan sebagai orang tua mampu untuk mendidik dan mengajarkan segala perintah dan larangan Allah pada anak-anak perempuannya.


Dalam perkara ini Rasulullah bersabda:

" Barangsiapa yang mengasuh atau memelihara dua anak perempuan sehingga besar, nanti pada hari kiamat aku dengan dia seperti ini (sambil Nabi merapatkan jari-jarinya)." (H.R Bukhari dan Muslim)

" Barangsiapa yang mendapatkan kesusahan di karenakan mempunyai anak-anak perempuan, tetapi ia tetap berlaku baik kepada mereka, nanti pada hari kiamat mereka akan menjadi dinding baginya api neraka." (H.R Bukhari dan Muslim)

" Barang siapa yang memelihara dua atau tiga anak perempuan atau dua,tiga saudara perempuan serta mendidiknya, maka orang itu akan masuk syurga." (H.R Tirmidzi dan Abu Daud)

Dari ketiga hadits tsb, jelas di sebutkan bahwa barangsiapa yang mempunyai anak perempuan asalkan ia mampu mendidik, menyayangi, dan memeliharanya sesuai dengan ajaran Islam. Insya Alah akan mendapat balasan syurga kelak.




One Response to "Keutamaan Mempunyai Anak Perempuan"